'Türk kadınları giyinmeyi iyi biliyor'

31.01.2014 17:55
Begüm Salihoğlu, moda camiasında ismini duyuran genç tasarımcılardan biri. Dizilerde, yarışmalarda, pek mebzul ünlünün giydiği tuvaletlerde onun imzası var.
 
O, Beren Saat, Ayşegül Aldinç, Nurgül Yeşilçay, Azra akış üzere flaş isimlere giysi tasarlıyor. raks yarışmasında Azra Akın'ın giydiği kostümler, şimal ve lodosluk dizisindeki içki İşçil'in gelinliği en son yaptığı tasarımlar arasında. Begüm Salihoğlu, bize şahsi ve fiziki özelliklere bakılırsa essah giyime bağlı tüyolar verdi ve el dışından edindiği tecrübelerle Türkiye'deki moda algısını anlattı. 
 
Önce onun hikâyesinden başlayalım. Modacılığa Amerika'da başlayan Begüm Salihoğlu kestirmece üç yıldır Türkiye'de. 29 yaşındaki körpe modacı, Boston'da memleketler arası pres okurken, moda eğitimi için, New York'un en angın moda okulu New York Parsens School of Desing'a gitmeye hüküm veriyor. Bir yandan okurken başka yandan da çalışmaya başlıyor. Bir süre Paris'te kalıyor, sonra Türkiye'ye dönüyor ve Amerika'da biriktirdiği parayla Galata'da bir daire kuruyor. Hem süresince yaşadığı hem de çalıştığı bu ufacık ofiste, bayağı ufak tefek başlattığı moda serüveninde kazandığı parayı bir sessiz kumaşa yatırıyor. Aşkla, şevkle fiilen Galata'dan çıkıp ilkin Bebek'te arkası sıra deniz anda bulunduğu Nişantaşı'ndaki atölyesinde soluklanıyor. Katettiği yola bakılırsa önünde elan gani durak var. 
 
HANIMLAR MARKALARA tutsak DEĞİL 
 
Amerika'da okuduğu yıllarda tek Türk arkadaşının olmadığını mütekellim Salihoğlu, son yıllarda moda dair terbiye gidermek için Türkiye'den Amerika'ya gelenlerin arttığını belirtiyor. Salihoğlu; "Türkler artık garip markalar ve mecmu benzeri tababet kıyafetlerden öte sıkılmışlardı. Yeni bir nesne yapılması gerekiyordu. Koleksiyonlar oluşturduğumda engel yaşamadım. Aldığım eğitimden çevre vizyonum sonsuz farklıydı. Oradaki terbiye beni yoğun besledi." diyor. Türkiye'ye döndükten sonra tasarımlarında farklılık olup olmadığı sorusuna ise şöyle cevap veriyor; "Türk hanımlarına bir şeyler uyarlamalıyım diye düşünmedim. Bu zamana kadar bu yapılmıştı zaten. Benim istediğim farklılıklara kategorik olmasıydı. benzeri şeyi yapacak olsam ayırt edilmezdim diye düşünüyorum. Ben risk fethetmek kabilinden de görmedim zira olacağını biliyordum." 
 
Dünyaca sesli harf tasarımcılarla baş başa çalışan Begüm Salihoğlu gücük sürede sağladığı bu başarının sırrını şöyle anlatıyor; "Önceleri vurgun kıyafetleri yapıyordum. Payet etekler ve elbiseler, harir bluzlar tasarlıyordum. ancak her zaman kazandığım parayı kumaşa yatırdım. elan kebir bir ofise geçebilirdim amma yapmadım. şunca elan nitelikli kumaşlar alıp derlem yapmayı tercih ettim. Bu yüzden liyakatli olduğumu düşünüyorum." İlk olarak eş çevresiyle tanınan ve kulaktan kulağa yayılarak giderek büyüyen Salihoğlu daha sonra kişiye zatî tasarımlar yapmaya karar vermiş. 
 
Bu kalori haricen bir hayli zevkli ve kolayca üzere göründüğünü fakat gerçeğin tek bile anca olmadığını mütekellim Salihoğlu; "Çok zorlandığım zamanlar oldu. tasarımcı terziyle karıştırılmamalı. 'Bu kumaş ne derece değer ki' diyen müşterilerimiz oluyor. sadece güpür maliyeti yok, içre dizayn da var. O çalışma için birçok elemanın çalıştığının, bir adet kıyafetin arkasında nite bir mesai olduğunun farkında birlikte değil. Beni anlayanlar ve takdir edenler gelsin. Herkese onat bir fiyata yapmaya çalışıyorum. Burada 150 lira da hasılat var 16 bin liralık da... Kişiye spesiyal tasarımların maliyeti genelde mualla oluyor." diyor. Begüm Salihoğlu'nun en kıvançlı olduğu düzlük kişiye spesiyal dizayn yapmak. Kişiye özel dizayn yapmanın müşteriyle olan samimiyeti geliştirdiğini mütekellim modacı, onlarla genelde refik kabilinden olduğunu söylüyor. Salihoğlu: "Amerika'da gösterişli yoğaltım üzerine eğitim bilimi aldım. Kişiye zatî dizayn dersine aşırı katıldım. bazı kıyafetler sızı iki vücut ıvır zıvır gösterir. rahatça olmuyor ihtimal fakat göz kamaştırıcı görünüyorsunuz. Bu da kadınların en aşkın istediği nesne olsa gerek" diyor. harir bluzlar ve çeşit etekler vazgeçilmezi arasında yer alıyor. dökük ve kişinin içinde keyif ettiği kumaşları tercih ediyor. Tasarımlarında ise şekersiz kesimler hâkim. "Kıyafetlerde detaylara aşkın porte veriyorum" diyen tasarımcı, kumaş iyi huzur plana çıkıyorsa modeli şekersiz varsaymak gerektiğini düşünüyor. 
 
GENÇ MODACILAR beyninde ÇEKEMEMEZLİK yasak 
 
Genç modacılarla arasının bayağı elleme olduğunu kail Salihoğlu, Moda Tasarımcıları Derneği'ne üye olduğundan sağlam aşırı toy tasarımcıyla görüştüğünü belirtiyor ve "Genç tasarımcılar beyninde bir tesanüt var, el âlem birbirine lütuf ediyor, cenk yok" diyor. Atölyesinde stajyerlere bile arsa veren Salihoğlu İstanbul Moda Akademisi, İTÜ, Mimar Sinan Üniversitesi kadar okullardan çıkan modacı adaylarının çok yerinde olduğu görüşünde. Eğitimin yanı sıra kişinin rüya gücünün de tasarımda okkalı önemli diyen modacı, kalıp ve terzilik bilmenin olmazsa olmazı olduğunu belirtiyor. 
 
TESETTÜRLÜ BAYANLAR PASTEL TONLAR yeğleme ETMELİ 
 
Ülkemizin moda konusunda olabildiğince gelişim katettiğini tamlayan Begüm Salihoğlu, Türk kadınını pıtrak giyinen, markaları tanıyan ve modanın sert takipçisi olarak tanımlıyor. katı gani tesettürlü müşterisi olan Salihoğlu: "Eskiden tesettürlü bayanlar modacıya yuvarlanmak yerine evet terziye gidiyor veya büyük tesettür firmalarından ahzüita yapıyordu. Bu da hanımların makule bulamamalarına illet oluyordu" diyor. Kumaşlarla matlup şıklığın yakalanabileceğini kail modacı tesettürlü bayanları uyarıyor: "Tesettürlü bayanlar kesif olmak için ülke tonları ve bulutsuz elvan tercih etmeli". körpe modacı başat elvan alegori uysal tonlar yeğleme edildiğinde şıklığın yakalanabileceğini belirtiyor. Abiyede yoğun göz kamaştırıcı kumaşlar alegori krep veya şifon türü kumaşları salık ediyor. Salihoğlu, tesettürlü müşterileri için kıyafete göre aksesuar ve değişik baş örtüsü bağlama stiliyle de kesif bir fon sağlıyor. hususuyla şita ayları için tasarladığı kürk yakalar ve kolluklarla hanımlara değişik seçenekler sunuyor.