Haşemayı kim keşfetmiş biliyor musunuz?
31.01.2014 17:27
seçenek mayolar, tatile revan muhafazakâr kadınların vazgeçilmezi. Bu mayoları ilk üreten ise sektöre adını veren Haşema markası. 80'li yılların başında bir ekip dostluk öğrencisi tarafından kurulan Haşema'nın serüvenini markanın sahibi Mehmet Şahin'den dinledik.

Biz Haşema'yı seçenek mayoların aşağı sansak da esasen Haşema bir marka. alternatif mayoları ilk üreten firmanın ismi. 80'li yılların başında bir ekip ahbaplık fakültesi öğrencisi tarafından kurulmuş. Bu öğrenciler arasında demin şehremaneti başkanı, vekil olanlar dahi var. yalnız birçoğunun emek hayatına atıldıktan sonra yolları Haşema'yla ayrılmış. Tabii içlerinden biri hâlâ markanın başında. Bu isimle yani Mehmet Şahin'le Haşema'nın kuruluş sürecini ve güncel durumunu laflamak için görüştük. İlk yıllarda salt er haşemaları üretiyorlarmış. Şimdiyse üretimlerinin yüzdelik 80'ini kadın grubu oluşturuyor. üstelik derme epey geniş. Her sezon en az 50 prototip üretiliyor.
Muhafazakâr kesime yönelik mayo sektöründe ilksiniz. Bu yüzden seçenek mayoların tümü 'haşema' adıyla anılıyor. Haşema markasının ortaya yokuş süreci nite oldu?
Haşema'yı ortaya çıkaran esasen İstanbul Üniversitesi tüze Fakültesi öğrencileridir. 80'li yılların sonunda, fakültedeki bir grup arkadaşla öneri adında mahiye haklar ve aktüalite dergisi çıkarıyorduk. tekrar bu arkadaşlarla her yıl sağlam denize kampa giderdik. ancak denize kimse sliple intisap etmek istemezdi. Bu yüzden bazı pantolonunu kesiyordu, birtakım eşofmanla giriyordu. Sonra bu işe güzel duyusal bir hal sağlamak için firmalarla görüşüp kendimize zatî dikim yaptırdık. Bizde bu mayoları gören İTÜ'lü hukukçular, kendilerine de yaptırmamızı istedi. elan sonra iktisat, gökçe yazın fakültelerinden bile talep aldık. dolayısıyla ilk haşema üretimi hakeza başladı.
Toplam kaç kişiydiniz Haşema'nın kuruluşunda?
Dergi ekibinin topu topu diyebilirim. zaten dergide ilanlarını yayımlıyorduk Haşema'nın. ayrıca ilanlarda 'Teklif dergisi kuruluşudur' diye yazardı. Gelirini bile gene sütun için kullanıyorduk. 40-50 arkadaşımız vardı kuruluşunda. Yazarımız, karikatüristimiz, editörlerimiz, dağıtımcımız vs. epeyice kalabalıktık yani.
Şimdi tanıdığımız isimler var mı aralarında?
Tabiî ki. Başakşehir uray Başkanı Mevlüt Uysal, sıkıntısız Parti'den Tokat vekil Zeyit Aslan, Karaman parlamenter Mevlüt Akgün, İstanbul parlamenter Mustafa Şentop, avukat güvenli Atalay cemi bülten kadrosundaydılar. Mustafa Şentop dergimizin umumi neşriyat yönetmeniydi.
Haşema'yı sıkıntısız fırka kadrosu kurmuş gibi...
Öyle aslında.
Şimdi niçin bir başınasınız?
Dergiye şu denli kafa yorduğum için benim okulum uzadı. Arkadaşlarım da izinli olmuştu. birtakım avukat, bazı savcı, bazısı bilge oldu. mecmua bile bu süre zarfında kapandı. Çevremdekiler seçenek mayo dilek edince okurken gayrimeskûn tükenmek için firmayı kurmuştum. Harçlık çıkarmaktı amacım. lakin şükürler olsun, bugünlere kadar geldik.
Avukatlık yaptınız mı hiç?
1995 ve 1998 yılları arasında yaptım.
Firmanın başındaydınız o bugün aslında...
İçimde ukde kalmasın istedim. O devir RTÜK yasası da yeni çıkıyordu. Benim de başlarken yayımcılık tecrübem olduğu için matbuat neşriyat aracılığıyla işlenen taksirat ve RTÜK yasasına eğildim. Sonra hevesimi aldım, bıraktım. Bir bile bu işler de büyüdü. İkisini bir arada götürecek hengâm bulamadım.
Sektördeki tüm seçenek mayoların haşema adıyla anılması üstünlük mı dezavantaj mı?
Hem üstünlük hem dezavantaj. Markanın tekevvün sürecinde karşılıksız reklamımız yapılmış oldu. Tabii aynı zamanda övünç kaynağı bizim için. lakin dezavantajı da var. Piyasada almaşık mayoların kâffesi haşema adıyla satılıyor. jüpiter haşema niteleyerek aldığı şeyin hasılat yoz olduğunu düşündüğünden o ayrımı yapamıyor.
20 sene öncesine nazaran satışlar nasıl?
Bizim satışlarımız geniş zait artmadı ama almaşık mayo satışları Türkiye'de yüzde binden okkalı artmıştır. çünkü bunun bir sektörü oluştu. Benim satışım yüzdelik 300-400 artmıştır. 20 sene için majör bir artış değil. güçlü er kişi ürünlerimizde düşüş oldu.
Tabii imdi birçok marka bermuda şortlar üretiyor...
Evet. 20 yıl ilkin 20 bin er kişi haşeması satıyorsak deniz anda 10 bin satıyoruz. çünkü o dem rakibimiz yoktu. hatta bu bir trend değil alternatifti. aykırı bir üründü. hatta bazen mağazalar bu ürünü tezgâh altında gizlice Marlboro kabilinden satıyorlardı.
Şimdi sap haşemaları satışlarınızın yüzde kaçını oluşturuyor?
Yüzde 80 bayan, yüzdelik 20 sap ürünü yapıyoruz. esasta ilk özellikle yalnız bay haşeması üretiyorduk. elan tam tersi oldu.
Peki, sektörün gelişmesi ürün çeşitliliğinden mi kaynaklanıyor yoksa muhafazakâr kesimin elan okkalı tatile yarar hale gelmesinden mi?
En stratejik sebebi seçenek tatil köylerinin çoğalması ve buna ilişkin olarak almaşık dinlence kültürünün oluşması. 20-30 sene öncesine göre Türk vatandaşlarının maddi durumu da daha iyi. Bir de zamanında insanlar tatillerinde memleketlerine, anne-baba ziyaretlerine giderlerdi. demin bu da kalmadı. Otellere gidiliyor. dinlence için para biriktirilir hale geldi.